söndag 15 december 2013

Kan det vara så?

Av en slump hamnade jag på ett norskt hundforum och började läsa lite. Där var det någon som hade köpt en jägarens kombisele i en butik. Inte något underligt med det men personen hade i butiken fått veta att selen ska sitta olika beroende på om man ska göra något när hunden är på längre avstånd från en (spår och liknande) eller om hunden är nära (joggning och liknande). Efter att ha läst det blev jag givetvis tvingad att prova och Yana och Freyja ställde snällt upp som mina försökskaniner.
Freyja

 Så här har jag alltid haft selen på Yana när hon har gått personspår. Linan har då suttit fast i ringen som syns under magen på Freyja.
Yana

Så här skulle selen då egentligen sitta enligt forumet om man ska spåra. Då kan man välja på att använda ringen som kopplet sitter i på bilden eller ringen som finns mellan frambenen. Nu blev det lite konstig vinkel på kopplet som går från selen, spårar man blir givetvis vinkeln mindre eftersom avståndet blir längre.
Så ser det ut uppifrån i "spårläget". Nu är jag fundersam på om det är så att det står rätt på forumet. Efter att ha provat på hundarna känns det rätt logiskt men jag vet inte. Någon klokare får gärna dela med sig av sina tankar.

3 kommentarer:

  1. Nu kan jag inget om just denna sele men Ira spårar med en nomesele och jag uppskattar att knäppa linan långt bak, känns som om hunden störs mindre av en som förare. Men egentligen spelar det nog inte så stor roll. :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker som du att det känns logiskt att den ska sitta så som på andra bilden, som de på forumet säger. Jag hade nomesele till Uzie.

    SvaraRadera
  3. Skönt att det inte verkar som om bara jag finner det logiskt. Lustigt bara med en sele som man ska ha upp och ner när man spårar

    SvaraRadera