torsdag 24 januari 2013

Lagom belöning

Efter ett rätt dåligt träningspass med Lexus blev det en promenad. Medan vi vandrade fram i ett sansat tempo funderade jag.
Bra belöningar för Lexus har alltid varit leksaker. Oavsett om det har handlat om att kampa eller jaga efter. Belöning som duger har varit torrfoder och ätbart som inte är fantastiskt gott. Det som gjorde att jag gick och funderade över belöningar var att Lexus var lite för taggad när vi tränade. Taggad hund är bra men det är inte bra när han är så pass taggad att han inte klarar av att göra det jag ber om i ett sansat tempo. Det har nog alltid varit så men nu när Freyja löper så är det ännu tydligare.
Torrfoder duger inte riktigt nu som belöning i träning. Jag måste hitta något som är lagom som belöning och det blir en utmaning. Leksaker är utmärkta i moment som det ska vara fart i men allt annat som kräver precision under inlärningen fungerar det inte till. Det är en helt ny upplevelse att ha en hund som jag inte behöver tagga upp utan snarare lugna ner i träning

5 kommentarer:

  1. Underbar bild på rådjuren :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, rådjuren var artiga för en gångs skull och var stilla en stund

      Radera
  2. Angenäma problem :-) värre om man har svårt att överhuvudtaget hitta en belöning som hunden är villig att arbeta för.

    SvaraRadera