torsdag 14 juni 2012

Ett icke problem?

På mina tidigare hundar så har jag alltid haft ingången på vänster sida om mig, kroken eller vad det nu brukar kallas. Träningen av en ingång påbörjade jag för ett tag sedan med Lexus. Eftersom jag inte är begåvad med ett fantastiskt tålamod så försökte jag inte shejpa in det utan lockade istället. Första steget som jag hade tänkt mig var att få Lexus att göra böjen och hamna rak i kroppen bredvid mig. Steg två skulle då bli att få honom att sätta sig. Så länge som jag hade en godis eller leksak i handen så fungerade det bra. När jag började plocka bort godis/leksak i handen och bara göra en liten rörelse med handen så var det kört. Lexus satt bara och tittade på mig och verkade inte alls förstå så då provade jag att visa tydligare och då fungerade det. Men så fort jag minskade på hjälpen så var det kört igen. Efter ett par dagar utan några framsteg beslutade jag mig för att helt enkelt ställa mig och se vad han skulle göra om han inte fick någon hjälp alls. Nu hade jag räknat med att polletten borde ha trillat ner och att han skulle göra en fin böj på min vänstra sida. Så blev det inte. Han promenerade in på min högra sida och gick bakom mig och fram på min vänstra sida. Jag har gjort ett par till tappra försök att lära honom att gå in på min vänstra sida men får han välja så går han hellre in på min högra sida och går bakom mig. Det verkar helt enkelt som om jag får acceptera att det är den "äldre" ingången som vi ska ha. Om jag håller på och vimsar runt med vilken ingång vi ska ha lär det sluta med att vi båda är förvirrade. Jag har fortfarande ingen stress när det kommer till träning utan det får ta den tid det tar att få till en snygg ingång.

2 kommentarer:

  1. Lexus tittade lite för noga på storebror Kiros när vi hade träningsträff. Jag personligen föredrar den gamla ingången, tycker den är snyggare.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att den är snyggare. Det enda kluriga nu blir att jag måste tänka till hur jag ska få det snyggt

    SvaraRadera