lördag 18 augusti 2012

Spår och ursäkter

Nu var det ett tag sedan som Lexus fick gå något spår så idag kändes som en utmärkt dag för det. Det blev ett kort spår (60-70m) med en vinkel och liggtiden blev bara runt 20 min.
Det började med att jag försökte lura Lexus var spåret startade men han envisades med att dra mot var spåret i verkligheten startade. Nu var det inte så att jag försökte lura honom med flit utan jag märkte aldrig upp spårstarten. Så går det när man lägger ett spår och sen plockar blåbär och vimsar runt.
Jag provade idag att lägga en spårapport i spåret och det gick som jag hade räknat med, han noterade den inte. När jag bromsade honom så hittade han apporten efter en liten stund och tog upp den och Lexus fick en godis i utbyte. Han hade inga problem att ta upp spåret på nytt efter det vilket kändes väldigt positivt.
Stundtals hade han på tok för hög nos men det förvånar mig inte med tanke på att liggtiden på spåret blev så kort. Det känns helt klart som om Lexus nu vet vad han ska göra så nu är det bara att se till att han får träna så pass mycket att han utvecklas till en duktig spårhund.
Freyja

Yana
Nu blev det inga spår lagda varken till Freyja eller Yana. Och jag har fantastiskt många ursäkter till det och här kommer de ingen hade tagit upp blod och klövar, det regnade, jag var slö, freyja ska ändå gå spårprov om några dagar, det var nog alla anledningar. Det lutar åt att jag lägger spår åt dem imorgon istället för alla tre vill arbeta och ska få göra det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar