fredag 12 april 2013

Utvärdering stadga

Enligt min veckoplan så skulle vi ha tränat platsliggning i dag. Jag insåg dock att det var vettigare att träna stadga i sitt,ligg och stå och så fick det bli. För att få lite variation beslutade jag att träna på promenaden, stanna till lite och träna och sen fortsätta. Vi hade inte kommit långt innan vi skrämde upp 4 rådjur som skuttade iväg. Precis var de hade skuttat tyckte jag att det var en bra plats att lägga Lexus.
Jag kunde konstatera att han hade svårt att både lägga sig och ligga kvar. Miss från min sida med andra ord att inte ha tränat på det tillräckligt ofta och på olika platser. Efter en liten stund fortsatte vi och sen stannade vi till på lite olika platser och tränade sitta,stå och ligga kvar. Stadgan i sitt var helt okej, nu blev avståndet mellan oss inte långt men bra träning ändå.
Lite snö kvar
Efter att ha tränat under promenaden har jag dragit ett par slutsatser. Den första är att jag måste bli bättre på att träna lite sitt,ligg och stå under promenader för nu tog det för lång tid innan Lexus reagerade på kommando. Sen insåg jag även att jag har slarvat så pass mycket med Lexus att han faktiskt inte är helt säker på att kommandona stå och ligg innebär att han ska fortsätta göra det till han får frisignal eller nytt kommando. Väldigt positivt att jag insåg att han faktiskt inte vet för nu kan jag göra något åt det. Nu gäller det för min del att vara ännu tydligare så kommer han snart att förstå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar