onsdag 10 april 2013

Utvärdering apportering och inkallning

Nu tycker jag att apporteringen i klass 1 är väldigt tråkig så det blev lite träning på apporteringen i klass 2 också.
I klass 1 har Lexus koll på vad han ska göra men det är en del att peta i.
I klass 2 har han hyfsad koll men mer kvar att jobba på,

 
I apporteringen i klass 1 behövs ett stabilare sittande och ett något bättre grepp om apportbocken.
I klass 2 behövs det bättre koncentration, jag fick upprepa kommandot en gång. Och en mycket snävare sväng när han kommer tillbaka till mig.
Positivt är att han ser apportbocken som en belöning och att min hårboll är glad.

Inkallningen visste jag att det var problem med ett stabilt sittande när jag lämnar honom och en för stor sväng när han kommer till mig.

 
Det är inte så mycket att säga om hur det ser ut. Lexus behöver även träning i att sitta kvar bredvid mig utan att flytta sig fast jag gräver efter belöning i fickan. I dag var belöningen dock citronkaka som var som en blandning av kladdkaka och sockerkaka. Jag hade inte heller suttit kvar...


Stadga måste jag lägga mer tid på för utan det går många moment åt helvete. Sen blir det till att traggla snävare svängar. Har för mig att ett tips som jag hörde på kurs i Uppsala när det gäller att få till snävare sväng i inkallning var att se till att ha en vägg en liten bit bakom ryggen för då måste hunden vända tidigare. Frågan är bara om Lexus skulle göra det eller springa in i väggen. När snön runt huset har smält bort lite mer kan jag testa det och hoppas att han vänder. (Missa inte att notera att jag ägnar mig åt lydnadsträning iförd gummistövlar=).

1 kommentar:

  1. Åsa med kortisar14 april 2013 kl. 19:34

    Appoteringarna ser jättefina ut! Jag skulle nog hjälpa honom lite med avsluten genom handtecken eller muntligt fot så han förstår hur han ska avsluta. I övrig jättebra!

    SvaraRadera