fredag 6 februari 2015

Rådjur verkar studera mig och Lexus

Jag tänkte att jag skulle vara smart i morse och gå en sväng i skogen med Lexus. Han är lite spattigare (läs mycket spattigare) när Freyja löper så jag tänkte att han skulle bli lite trött av att pulsa i snö. Vi hann inte många meter in i skogen innan jag såg väldigt färska älgspår så jag beslöt att hålla Lexus kopplad en bit till. Älgar är rätt duktiga på att gömma sig bakom träd eller låtsas vara stenar. Vi knatade på och bakom en krök stod två rådjur på stigen och stirrade på oss. Vi var tydligen väldigt spännande att titta på för de stod kvar en bra stund. När de äntligen flyttade på sig anslöt de sig till ytterligare tre rådjur. Så då var det fem rådjur som stirrade på oss. Efter att vi hade passerat dem med ett tiotal meter släppte jag Lexus. Jag visste att jag kunde få stopp på honom om han mot förmodan skulle vända och springa mot rådjuren. Lexus studsade runt och vi promenerade på. Efter en bit såg jag på Lexus kroppsspråk att han såg något en bit in bland träden på sin ena sida. Han gjorde sig redo att springa in där och jag såg då att det var några andra rådjur som sprang. Jag kallade in Lexus och sedan blev det koppel på. När vi promenerade på vägen på väg hem tittade jag till vänster om mig när vi passerade ett hus och där stod det ett rådjur och stirrade på mig och Lexus.
Kanske tur att jag inte lider av paranoia för då hade jag kanske misstänkt att rådjuren har någon ond plan

1 kommentar: