torsdag 4 augusti 2011

Tänkt lite mer

Den här bloggen skrev jag när jag var lite upprörd och jag har insett att jag borde ha lagt till lite mer.
Jag förstår att avel inte är något lätt och att det inte alltid blir som man har tänkt sig. Mina synpunkter är helt ur mitt perspektiv som valpköpare. Att jag tar det hårt att Toker har en defekt beror givetvis även på att jag blev tvingad att avliva Leo när han var ung.

Jag förstår att uppfödare ibland väljer att använda en hund som har någon defekt. Det jag känner är bara att jag som valpspekulant vill bli informerad om det. Om det är någon hund med dåligt  mh eller annat som syns på avelsdata så har jag en möjlighet att rata kullen på en gång eller välja att chansa. Nu förstår jag att det jag önskar knappast kommer att bli verklighet men önska får man alltid göra.

2 kommentarer:

  1. Total ärlighet om ev kända problem i släkten borde vara en självklarhet för alla uppfödare. Jag vet att jag låter naiv och att det är en utopi men jag kan inte vara annat än ärlig. Dock vet jag med mig att många människor har problem med min ärlighet (jag har blivit kallad för brutalt ärlig av vissa i min närhet).

    SvaraRadera
  2. Ja, det är för jäkla trist att det ska förekomma såna defekter och det också utan att nån berättar det ! Man kan läsa sig till en del, men sen måste man lita på uppfödaren till resten. Önskar att fler vågade vara ärliga om defekter och så, det är trots allt för rasens bästa även om jag vet att många får skit för att de är ärliga.

    Skumt med Tokers tassar ! Oxford har också nåt sånt där, typ svamp men ser rött och irriterat ut. Vi har fått nåt schampoo till det och även våtservetter som vi kan hjälpa till med.

    Jättefina bilder och det är otroligt vilken vacker natur ni har att vistas i så ofta :D

    SvaraRadera