fredag 12 augusti 2011

Ärftlighet?

Eftersom Toker har distichiasis så har jag ägnat mig åt att läsa en hel del om det. Hur det ärvs har jag dock inte helt lyckats få grepp om. I en del vetenskapliga artiklar är det bara angivet att arvsgången är okänd. Jag har även läst artiklar om hur man behandlar människor med distichiasis och hur det ärvs. I en artikel som handlar om människor med diagnosen och hur den behandlas konstateras att arvsgången är autosomal dominant (vet ej om det heter något annat på svenska). Det räcker alltså med att en av föräldrarna har den defekta genen men de behöver inte själva vara drabbade. Om det nu är så även på hundar borde det innebära att om en hund i en kull har distichiasis så borde alla hundar i kullen ha den defekta genen. Den tanken är inte trevlig. Om jag nu ska utgå från hundar som jag vet har distichiasis och tittar på deras kullsyskon och antalet avkommor som de har så finns det 57 korthåriga collies och en del av dem har det avlats vidare på. Jag kan ju säga att om jag någon gång skaffar korthårig collie så kommer jag inte att skaffa en hund som har någon av ovanstående hundar i stamtavlan.

4 kommentarer:

  1. Det lät riktigt skrämmande att det är så pass utbrett, dessutom att många är bärare och det helt plötsligt bara kan ge utslag !

    SvaraRadera
  2. Jag vet som sagt inte om det ärvs på det sättet när det kommer till hundar men jag kommer inte att ta risken att köpa en avkomma till någon av hundarna. Förhoppningsvis så krävs det att två hundar är drabbade för att det ska föras vidare till valparna. Om bara uppfödare är ärliga så skulle det då vara lätt att undvika att föra skiten vidare

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt så. Men man kan kanske misstänka att det kan spridas mellan hundarna så som det gör hos människor ? Men det är svårt. Man skulle ju kunna hoppas att det är som med CEA och CRD att båda föräldrarna behöver ha det för att det ska drabba valparna. Absolut, sånt här borde registreras på t ex Hunddata så vore det enkelt att se och sedan sålla.
    Jag som inte är insatt i den här sjukdomen, finns det möjlighet att få reda på vilka hundar som har det ? Det känns som en omöjlighet om man inte känner någon som är drabbad.

    SvaraRadera
  4. Enda möjligheten att få reda på om svenska hundar har det är att ägaren berättar. Jag har hört att det ska komma ett nytt ögonlysningsprotokoll 2012 som även distichiasis ska noteras på. I finland däremot så syns det på koira net om hunden har det.

    SvaraRadera