torsdag 28 februari 2013

Attans jag är inte en perfekt hundägare

Om jag ska vara helt ärlig så var jag även medveten om det innan dagens promenad.
En del av promenaden blev på en skogsväg och eftersom Lexus inte är helt pålitlig när det gäller bilar så fick han gå i koppel. Vi knatade på i runt en timme.
Upprörd collie
En björk med snö på blev utskälld och jag konstaterade att även om Lexus inte skulle göra kull mh så skulle jag ändå inte gå mh med honom nu. Han behöver mogna lite mer. Efter att ha gapat på björken vek vi av på ett ställe så att han skulle kunna vara lös en stund. Nu var jag fullständigt medveten om att det brukar kunna vara rådjur där men jag gjorde felbedömningen att det skulle gå bra. Jag släppte Lexus lös och vi hann gå några meter innan ett rådjur rusade iväg några meter bort. Rådjuret rusade iväg och Lexus rusade efter... Jag ropade på Lexus och Lexus rusade vidare efter rådjuret. Medan jag ropade tänkte jag att det säkert slutar med att jag får ägna några timmar efter åt att leta hund. Tredje eller fjärde gången jag ropade på Lexus valde han att avbryta jakten och komma till mig istället. Jakten på rådjuret varade i ca 30m och det var 30m för långt. Det var tråkigt att det hände men är inget som jag kommer att ägna tid åt att älta. Lexus är en hund och misstag sker. Hans jaktlust är på en hanterbar nivå hade det varit Toker skulle jag fortfarande ha varit ute och letat efter honom. Lösningen blir att träna mer i koppel när vi träffar på rådjur och att läsa för Lexus att collie inte har jaktlust

3 kommentarer:

  1. Antagligen enklare att säga åt Lexus att han inte är någon collie då han besitter jaktlust. Vad hans mor gärna gör med rådjur nämner vi inte här...

    Skönt att han avbröt i alla fall. Det låter riktigt lovande då unge herrn bara är ett år gammal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltså köpt en ovanligt fin blandras=)Yuffie är perfekt, det är jag säker på.
      Det var skönt att han avbröt och det är jag glad över, lite mer träning behövs det innan det blir perfekt

      Radera
    2. Lexus har ju självklart vallningslust, inte jaktlust. Han är ju vallhund!
      Yuffie tycker att det roligaste som finns är att driva rådjuren. Hon vänder dem även och driver dem till husse om hon får chansen, vilket ska tilläggas att vi undviker. Dock är rådjuren hemma väldigt korkade och alldeles för vana vid hundar att ha vett att dra sig undan när man kommer. Skulle vara lite roligt att göra vallanlagsprovet med Yuffie.

      Radera