söndag 12 februari 2012

Konst på landet

Jag fortsätter att känna ett behov av att dela med mig av allt som jag har lärt mig under åren här. När jag nu tittade igenom några bilder från förra året och ett par bilder från 2009 så insåg jag att folk i städerna antagligen aldrig har fått se sådan här konst. I städer finns det graffiti och folk betalar pengar för att få se en get med ett däck runt midjan. Här behöver man inte betala några pengar för att få se delar av djur och konstverken får man leta sig fram till i naturen.
Nu vet jag inte vem det är som ligger bakom den här installationen. Det som syns är ett huvud av en älg. Bilden är från 2009 och den gick att se i höstas så om någon känner för att studera den i vår kan jag avslöja var den finns.
Det intressanta med den här konsten är att ingen kan säga hur länge som den kommer att finnas kvar och med tiden förändras den.


Det här konstverket hittade vi i höstas. Det som man ska tänka på när man går närmare för att titta på ett sånt här konstverk är att titta sig noga omkring innan man närmar sig. I en del fall så händer det att konstnären sitter en bit från sin skapelse med ett gevär. Det går då aldrig att veta om han/hon vaktar sitt konstverk eller satsar på att få mer material till sitt verk. Sådana här verk har en begränsad livstid och det skulle man nog önska att en del konstverk även på museer skulle ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar