onsdag 15 februari 2012

Aktivt val

Att jag inte redigerar bilder är inte någon hemlighet. På senaste tiden har jag noterat att det råder en konstig attityd mot människor som väljer att inte redigera sina bilder. Att inte redigera bilder verkar många människor tolka som att man antingen är för korkad för att klara av det eller att man är en riktig nybörjare när det kommer till foto. I mitt fall tycker jag inte att något av ovanstående stämmer. Korkad är jag inte på något sätt och även om jag har mycket kvar att lära mig så ser jag mig inte som en riktig nybörjare inom foto.

Att inte redigera bilder är ett aktivt val jag har gjort. Jag insåg när jag läste en kurs i bildbehandling att det helt enkelt inte passar mig. Om jag har lyckats ta några bilder som är för ljusa eller för mörka så ser jag det som en lärdom. Mitt mål när det kommer till foto är att lyckas använda det naturliga ljuset på ett så bra sätt som möjligt. Det jag vill visa är hur saker ser ut och inte hur saker kan se ut om man plockar bort lite i bilden eller ändrar om.

Att redigera eller inte redigera bilder är ett val och jag skiter i hur andra gör och skulle uppskatta om andra skulle komma till insikt att en del gör ett aktivt val att inte redigera.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig helt, diskutionen är så tröstlös. Helt upp till var och en hur man gör. Själv tycker jag det är roligt och brukar få höra att jag fuskar och inte behärskar min kamera :) Haha hmmm just nu gör jag definitivt inte det. Den verkar ha fått ett eget liv

    SvaraRadera
  2. Haha, hur duktig man än är på att redigera så kan man inte skapa snygga bilder om man är värdelös på att fota. Att säga att du fuskar beror nog mer på avundsjuka, dina bilder är alltid kanon snygga

    SvaraRadera