söndag 15 november 2020

En given fråga

 Jag har helt logiskt funderat på om jag hade kunnat göra något annorlunda när det gäller Lexus. Svaret är ja och nej. Om det hade tagits blodprov redan i Juli när jag sökte veterinär för att han hade tappat muskler på ett bakben och gick illa så hade det antagligen uppmärksammats tidigare att något var riktigt fel. Blodprov togs inte eftersom både jag och veterinären trodde att det var något med lederna så därför röntgades han bara. Nu finns det inget som säger att det hade kunnat göras något för Lexus även om felet hade hittats tidigare. 

Jag vet att det var rätt att avliva eftersom det inte fanns något att göra och jag vet att jag hade sökt veterinär tidigare om det hade märkts på Lexus att något var fel så jag har inte dåligt samvete för det.

Precis som med mina tidigare hundar och Yana så valde jag/vi separat kremering. Jag insåg fort att jag ville ha tag på en betong/cementring att gräva ner Lexus aska i och plantera blommor över askan. Det blev en del i byn som blev involverade i den jakten. Vi fick tips om var det borde ligga en ring, nämligen bakom ett uthus men den ringen hade någon i en grannby hämtat. Då fick vi veta att vi kunde ta en ring som låg slängd nära en gammal väg. Vi tog oss dit och så var det bara att såga ner sly och röja runt ringen så det skulle gå att få upp den.


När vi hade lyckats med det ringde en i byn och sa att han kunde köra hem den till oss med sin traktor, hur vi hade gjort annars vet jag inte riktigt. Den kom på plats i trädgården och jag valde att ställa den så att den hamnar som i en trekant med äppelträdet som Yana ligger under och rosenbusken som Leo ligger under.


Eftersom jag inte har fått hem Lexus aska än så skar jag ur botten på en plasthink och satte ner den i ringen så att jag kunde plantera vårlök i ringen. När askan kommer hem så är det bara att sätta ner kartongen med aska och ha på jord och dra upp hinken. Det kommer att bli perenner i ringen senare för det ska vara mycket färg för att hylla en färglad hund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar