söndag 6 februari 2011

Tid att tänka

I väntan på att en lärare ska höra av sig har jag haft lite tid att tänka.

Något som jag har tänkt lite på är stressen som många verkar ha när det kommer till att börja tävla med sin hund. Jag är inte något undantag, jag hade gärna börjat komma igång och tävla med Toker tidigare. Anledningen till att jag inte gjorde det var helt enkelt att han inte var redo. Att tävla med en hund som inte är redo ser jag inte som rättvist varken mot hunden eller någon annan.

Missförstå mig rätt nu. Jag ser absolut inget fel med att tävla med en ung hund om den är redo. Men om man som ägare är tveksam till om den är redo så är det bättre att ge den lite mer tid. Hundar är individer och mognar olika fort. Inte heller får man bortse från att olika människor har olika möjligheter till träning. Alla har inte möjligheten att träna året runt eller gå kurser. För mig så innebär det inte att en ung hund med många titlar är bättre än en äldre hund med samma titlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar