tisdag 23 juli 2019

Vem är den skyldige?


Jag lullade ut med hundarna en vända på lindorna. Bägge var kopplade och givetvis så fick de gå och nosa och kolla av saker. Sedan tog en av dem ett snabbt skutt åt sidan och jag hann uppfatta att den tog något i munnen. När hunden sedan tittade upp kunde jag se att något stack ut på sidan av munnen. Om det var en sork eller en groda kunde jag dock inte avgöra och i det läget kändes det mindre viktigt vad det var för något. Min reaktion blev att säga loss och jag kunde se att hunden övervägde om det skulle lyda eller svälja sitt byte. Eftersom den inte valde att lyda på en gång upprepade jag mitt loss med lite mer irriterad stämma. Det krävdes ytterligare ett loss för att hunden tillslut skulle inse att det är mattes vilja som går först i det här fallet. Ut ur munnen trillade den här
Fullständigt stendöd sork gissar jag på. Hunden tog livet av den jäkligt fort i alla fall om man nu ska se något positivt med det. Nu gillar jag inte att det händer att hundarna har ihjäl djur men ibland går det helt enkelt inte att förhindra att det sker. Jag tror ju inte att någon kattägare här har dåligt samvete för att deras djur har ihjäl lite allt möjligt så därför tänker inte jag heller ha dåligt samvete.

Om någon nu inte har lyckats lista ut vem den skyldige är så var det Lexus. En ledtråd är att hunden spottade ut sitt byte, tror inte för en sekund att jag hade fått Freyja att lyda mitt loss kommando. Nu brukar Lexus i normala fall lyssna första gången jag säger loss men nu när han är hungrig större delen av tiden så är det tydligen svårare att ge upp något ätbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar