onsdag 17 juli 2019

Slutar nog med tigerliljor i alla rabatter

Jag tror att det bara är tigerliljorna av liljorna i trädgården som förökar sig med bulbiller. Någon större koll på alla sorters liljor som blivit planterade under åren kan jag inte påstå att jag har. Alla som har blivit planterade har inte klarat sig men jag kan inte minnas att någon mer sort ska ha bulbiller.
Bulbiller är de små runda mörka grejerna i bladvecken. Bulbiller är som smålökar vilket innebär att varje bulbill har möjligheten att bli en ny tigerlilja. Det är många bulbiller på varje tigerlilja och när de är mogna så faller de av plantan och ner på jorden under och så kan det bli en ny lilja. Alla tigerliljor i den här rabatten kommer sig av att jag för något år sedan slängde ut några bulbiller från Tigerliljor på baksidan av huset. Det gäller även tigerliljorna längs med staketet på sidan av huset... Nu har bulbillerna börjat trilla och jag har slängt ut en del i en rabatt på sidan av huset. Det känns fel att slänga dem i soptunnan men snart får jag nog lov att göra det för jag vill inte att Tigerliljorna tar över överallt. Som synes så har jag kungsliljor till vänster om Tigerliljan på bild och längre bort i rabatten så är det orientaliska liljor och något mer och så vill jag att det får fortsätta att vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar