söndag 14 juli 2019

Ännu en korkad hundägare

Freyja är som de flesta vet inte direkt positiv till andra hundar. Lexus har med åren blivit lite skeptisk mot andra hundar. Vilket jag inte tycker är ett dugg konstigt med tanke på hundarna som har försökt tugga på honom.
I morse tog vi en promenad på vägen och när vi kom fram till byhuset såg jag att det var någon okänd man på väg ut från byhuset. Han hälsade och sa att han skulle se om det gick bra när vi passerade. Först fattade jag inte vad han menade men sedan såg jag en storpudel som låg nära infarten. När hundeländet såg oss rusade den upp och tog sikte på Freyja. Givetvis kunde inte mannen få hunden att lyda när han ropade på den. Eländet till hund stannade först någon dm från Freyja efter att hon hade gjort klart för den att hon inte ville ha med den att göra. Mannen fick gå och hämta eländet till hund. Jag kände inte för att slösa energi på att förklara vilket pucko ägaren var så jag fortsatte bara. Sambon som är lite mer pedagogisk gjorde ett försök men det tror jag inte hjälpte eftersom ägaren bara sa att det gick bra gången innan som någon hund passerade.
Jag kan bara inte förstå hur det är ställt i huvudet på någon som lämnar sin hund ute själv bredvid en väg på ett plats som de är på besök på. Hade vi passerat någon minut tidigare så hade hunden varit ute själv. Nu hade det i och för sig inte inneburit någon större skillnad eftersom mannen ändå inte hade någon lydnad på den men det hade kunnat gå värre om det kommit en bil. Jag är så urbota trött på korkade hundägare som inte har vett att använda koppel eller lina. Det är så jäkla onödigt att Freyja ska behöva bli förbannad gång på gång på hundar som kommer rusande och inte har trevliga avsikter.

Jag har gett mig själv utmaningen att bara fota med min mobil under en vecka som omväxling så det ska bli intressant att se hur bilderna blir. Några bilder på vilda djur lär det inte bli för så nära kommer jag nog inte några djur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar