söndag 13 maj 2018

Blir koko

Och det som gör mig koko är fästingar, de finns ta mig fan överallt. På varje promenad utan den minsta överdrift så plockar jag säkert 15 på Lexus. Givetvis hinner jag inte heller upptäcka alla innan de har satt fast sig. Jag håller verkligen tummarna för att han inte blir smittad av något. Freyja har än inte haft någon som har suttit fast. Vet inte vad det beror på med tanke på att bägge behandlades med samma medel mot fästingar ett par dagar innan vi åkte hit.
Det vi har hunnit med de senaste dagarna är att vi för två dagar sedan åkte till ett ställe med trevliga promenadslingor. Vi beslutade oss för att ta den som bara var strax över 2 km för det var så pass varmt. Slingar gick genom tomma kohagar i början och där fanns det fullt med vilda orkidéer. Jag kommer inte ihåg vad den här sorten heter.
 Även en rovfågel visade sig.
Vi gick och gick och tyckte att det var underligt att stöttorna var i så pass dåligt skick och sedan kom vi till en hage var det gick kor. Även det var lite underligt för innan vi började rundan pratade vi med den som ägde alla kor på stället och han sade att det inte var några djur ute. Efter en halv evighet kom vi fram till en grusväg så vi beslutade oss att följa den. Efter några km kom vi fram till ett hus så det var bara att knacka på och fråga var sjutton vi hade hamnat och om vi kunde få lite vatten till hundarna. Nu var det en trevlig människa så hundarna fick ordentligt med vatten och vi människor fick en flaska vatten så att vi skull orka ta oss tillbaka. Vi hade nämligen kommit ordentligt fel och mannen i huset upplyste oss att det brukar dyka upp lite folk vid hans hus varje år. Det var bara att börja promenaden tillbaka igen och efter den långa grusvägen kom vi igen till hagen med kor i. Den här gången stod korna på stigen och jag kände mig väldigt tveksam till att gå in med hundarna. Då dök det upp två hurtiga vandrare så vi väntade till de hade tagit sig förbi korna och började prata med dem. De var ute på en av de längre rundorna och var begåvade nog att ha med sig mobil och nyttja kartan i den för att se att de gick rätt. Det var okej med dem att vi hängde på så vi slog följe tillbaka till bilarna. Jag har ingen uppfattning om hur lång vår promenad egentligen blev men jag gissar på 1,5-2 mil. Det positiva var att hundarna blev skickliga att gå på stöttor och efter den promenaden och vi blev alla ordentligt trötta. Att gå långt är inga problem men i gassande värme så var det inte så kul.
Det har även hunnits med en tripp till Kalmar, promenad i något annat strövområde (bättre markeringar så det gick inte att gå fel), umgåtts med släktingar till sambon och lullat runt

2 kommentarer:

  1. Lexus är en lika stor fästingmagnet som sin mor alltså. Jag minns hur gräsligt med fästingar det var där när vi var på semester där. Vi körde borstning av samtliga hundar innan de fick gå in i bil eller husvagn och fästingmedel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är fruktansvärt här när det gäller fästingar. Fick plocka två i morse som satt fast och jag tyckte ändå att jag kollade igenom honom noga igår

      Radera