fredag 18 maj 2018

2 och minst hundra

Vi kom hem för några timmar sedan och det är gudomligt skönt att vara hemma.
Det blev lite av en chock att komma hem igen. När vi åkte fanns det inte löv på träden och nu har naturen exploderat. Våra botaniska tulpaner har tyvärr nästan blommat över.
Rubriken syftar på antalet fästingar som vi har plockat på hundarna. På Freyja har jag tagit två, en gick runt på henne och en satt fast. På Lexus har det däremot varit vansinniga mängder, de flesta har jag hunnit ta innan de har satt fast sig men det har ändå varit många som jag har fått plocka loss.

Öland är ett vackert ställe att besöka men jag tvivlar på att det kommer att vara det länge till. Anledningen till att jag skriver så är att det blir mer och mer anpassat för turister och vackra platser förvandlas till campingplatser. Givetvis kommer turister som bara vill ligga och sola och bada att åka dit men de som vill uppleva naturen kommer snart inte att ha mycket att njuta av. En dag åkt vi till ett område som heter Byrum, ett vackert kargt område med raukar. Vi ställde bilen vid parkeringen och vandrade iväg. Under promenaden passerade vi en hel del husbilar som var parkerade lite överallt och på vägen tillbaka till bilen kunde vi se en turistbuss. Turistbussen släppte ut en bunt turister som spreds för vinden och efter ca 10 min lastades de på nytt. Hela syftet med deras besök kändes mest underligt för vill man uppleva naturen får man allt göra mer än hoppa ur en buss, knäppa några kort och hoppa på bussen igen.
Två gånger under tiden på Öland fick jag frågan vad Lexus är för ras och en gång var det en person som upplyste mig om att Lexus påminner mycket om en collie... Freyja var det bara en som frågade om och det är udda. Alltid tidigare när vi åkte runt med Yana fick man frågan många många gånger vad hon var för ras. Kanske har bayrare blivit vanligare eller så har folk koll på rasen eftersom kungen har en

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar