tisdag 26 april 2011

Haftaheden och spår

Igår kom jag på att det var länge sedan som vi var i haftaheden och sambon hade inget emot att åka dit. På vägen dit stannade vi till och jag lade tre spår åt hundarna. Till Freyja blev det ett spår med älgklöv och blod, till Toker blev det en personspår på 200-300m med ett par vinklar och två spårapporter. Till Yana blev det ett spår med enbart klöv runt 500m med spetsvinklar, över en skogsväg och lite andra klurigheter. När spåren var lagda åkte vi vidare mot haftaheden. På haftaheden blev vi kvar en bra stund och hundarna verkade trivas ypperligt. Freyja hade en massa att upptäcka och hann även trilla i vatten så att hon blev tvingad att simma ett par tag för att ta sig upp. Det återstår att se om hon har lärt sig att det inte går att bara rusa rakt ut var det är vatten.










Efter att ha lufsat runt ett tag på haftaheden åkte vi hem och tog det lugnt ett par timmar. När det hade gått runt 6 timmar från det att jag lade spåren beslutade vi oss för att det var dags för Toker och Freyja att gå sina spår. Yana ska gå sitt spår i kväll så att liggtiden blir runt 30 timmar. Hur det skulle gå för Toker att spåra ett så pass gammalt personspår var jag lite fundersam på för tidigare spår har bara fått ligga någon timme. Toker förvånade mig och spårade riktigt fint. Det var ett vettigt tempo och han spårade nästan hela tiden med låg nos. Första spårapporten markerade han inte men spårapport nummer två gjorde han en liten markering på. Det som Toker behöver mer träning i är att hålla sig i spårkärnan och att markera apporterna ordentligt men fortsätter han att jobba så fint som han gjorde igår så blir det snart ordning på det med.
För Freyja gick det sämre. Det var bara att acceptera att spåret som jag hade lagt åt henne var på tok för svårt. Hon ska få ett nytt kortare spår i kväll så får vi se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar