lördag 12 mars 2011

Skulle jag köpa en bayrare?

Svaret på det är ett stort nej. Det är en härlig ras med en massa bra egenskaper, arbetslusten,envisheten och förmågan att koppla av är fantastisk. Nu kan man då fråga sig varför jag inte skulle vilja ha en egen bayrare och svaret är enkelt. Jag är en av dem som skulle kunna förstöra rasen. Om man inte jagar och behöver en hund till eftersök så ska man inte ha en bayersk viltspårhund. Det är en arbetande ras och det ska de få förbli. Nu hoppas jag även att det inte finns någon uppfödare som skulle sälja en bayrare till någon som mig.

Bara så att det inte blir något missförstånd nu så vill jag poängtera att Yana och Freyja är sambons hundar. Jag är delaktig i hundarnas spårträning men jag är inte på något sätt delaktig i jakt eller eftersök.

1 kommentar:

  1. Amen, kunde inte ha sagt det bättre själv.

    SvaraRadera