tisdag 9 juli 2024

Bättre sent än aldrig

 Det har äntligen blivit en start på Vildes spårträning. Min tanke var att bara träna personspår med honom men nu blev det viltspår ändå. Min förhoppning var och är till viss del att spårträning ska bidra till att Vilde får bättre koncentrationsförmåga och fokus i arbete överlag.


Själva spårningen går lite så där. Det har inte blivit många spår och bara korta så svårt att säga så mycket om det. För våra andra hundar så har spårning i sig varit självbelönande men jag tror inte det är det för Vilde. Precis som i all träning tappar han lätt fokus och det går ju inte så bra att spåra då. Det ska bli intressant att se hur han utvecklas i spårning för han verkar ändå tycka att det är kul.

Jag måste nog börja googla efter tips på hur man förbättrar hundars fokus och koncentration. Det är som beskrivaren sa på Vildes mh nämligen att han bränner energi på att inte fokusera på det han ska fokusera på. Det var jag medveten om innan så ingen överraskning för mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar