tisdag 11 juni 2024

Nä inget mer hund i hand för oss

 Glad collie


Igår var det hund i hand igen men vi åkte inte dit. Det enda Vilde har lärt sig av hund i hand är att bli frustrerad och stressad av att se andra hundar. Vilket tyvärr märks även här i byn och på andra ställen vi kommer till. När vi kom till Hagfors brukshundklubb i lördags var Vilde uppe i varv direkt när han kom ut ur bilen och hunden han såg gjorde honom frustrerad. I morse mötte vi en hund som vi brukar möta och det brukar gå bra. Vilde brukade kunna ta det lugnt när jag och ägaren stannar och pratar men så är det inte längre. Stannar vi och pratar nu så skäller Vilde och är allmänt stökig. Ägaren till den hunden kommenterade också att Vilde uppvisar frustration nu som han inte visade tidigare. 

Lagom kul med en kurs för 900 som orsakar problem som tidigare inte fanns. Vilde har även kopplat ihop bilresa med att komma till någon plats med hundar och frustration. Så fort vi kommer fram till någon plats med bil och öppnar bakluckan så börjar Vilde spana efter andra hundar och är uppe i varv. Just det anklagar jag inte hund i hand kursen för utan mer mitt eget fel som inte åkt oftare till platser utan stress och frustration. Därför tog vi en kort biltur idag och promenerade på en skogsväg så Vilde kunde vara lös, minimal risk att störa vilda djur när man går på en väg. 

När det gäller frustrationen runt andra hundar så kommer Vilde få lite träning på det varje gång vi träffar hunden med ägare som vi träffade i morse. Hon erbjöd sig att ställa upp som "tränings objekt" när vi möts.

Hur jag ska lyckas hitta någon att träna med har jag inte listat ut än. Ibland önskar jag verkligen att jag hade bott på någon annan plats var möjligheter till hundträning hade varit bättre. Det Vilde behöver är att träna med andra hundar ikring sig inte att stå en timme per kurstillfälle och skälla och lyssna på andra frustrerade hundar som skäller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar