fredag 25 september 2020

Lösa hundar

 

Efter alla tråkiga erfarenheter med lösa hundar och hundar som folk inte kan hantera så reagerar tyvärr våra hundar på lösa hundar. Lexus reagerar minst men han blir genast på sin vakt, Freyja däremot förvandlas till ett skällande monster. Hennes sätt är helt enkelt att försöka skrämma bort dem innan de kommer fram till henne. Deras agerande är inte ett dugg konstigt men framförallt Freyjas sätt att hantera lösa hundar är inte önskvärt. På sikt tror jag absolut att det skulle gå att få bort men det förutsätter att folk med lösa hundar kan kalla in dem så att hon kan lära sig att lösa hundar inte innebär fara. Här i byn finns det inte någon som har en så pass lydig hund (så vitt jag vet) som man skulle kunna ta hjälp av. Däremot råder det ingen brist på hundar som inte har tillräcklig lydnad. 

För någon timme sedan promenerade vi vid ån där sikten inte är mer än några meter. Våra hundar var kopplade när jag hörde röster. Rösterna gissade jag tillhörde hundägare som inte imponerat på mig och jag gissade att deras hund var lös. Jag hade såklart rätt och det dröjde inte länge innan hunden syntes men inte ägarna. Freyja reagerade på en gång och började skälla då hördes det en låg inkallning som hunden sket fullständigt i. Hunden stod och stirrade med svansen upp och benen brett isär och såg lagom trevlig ut. Hunden är väl i 40-50 kg klassen så det handlar om hund av stor storlek. Ägarna gjorde ytterligare någon mesig inkallning som hunden inte heller brydde sig det minsta i. Tacksamt nog så valde hunden att inte gå fram till våra utan den stod kvar och efter en liten stund hade ägarna masat sig fram till den och kunde koppla den. Jag är glad att det gick bra men det var inte tack vare ägarna utan enbart tack vare hunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar