onsdag 9 september 2020

Jag borde verkligen inte kolla upp hur det står till med aveln på kh

 Anledningen till att jag inte borde göra det är att jag bara blir irriterad. Nu finns det såklart vettiga uppfödare och kullar men det finns annat också. I dag funderar jag ännu en gång på varför en hane har använts och används så pass mycket. Tittar man på statistiken på hans avkommor så blir allt ännu mer förvirrande. hälsomässigt så ligger snittet sämre än rasmedelvärdet på kh. När det gäller mh så är det i stort sett som rasmedelvärdet. Jag blev naturligtvis även tvingad att titta på om hunden mot förmodan lämnat några hundar som presterar ordentligt i lydnad eller bruks men nej det fanns det inte. Ingen av hanens kullsyskon har hellre presterar något imponerande i bruks eller lydnad eller något annat för den delen. Några utställningsstjärnor finns det inte heller. Desto mer jag tittar desto mindre förstår jag. 

Det är nog tur att jag inte förstår och att sannolikheten att jag kommer ha någon mer hund i stort sett är 0%. Om jag hade förstått hur en del väljer avelshane och varför en del låter sina hanar gå i avel så skulle det kännas värre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar