tisdag 22 januari 2019

Ibland är han billig eller rentav gratis

I dag har det varit en sådan dag. Odrägligheten beror till stor del på för lite motion de senaste dagarna. Antingen så har det varit för kallt för riktiga promenader eller så har energin inte funnits hos mig för ordentliga promenader efter att ha skottat i några timmar. När energin inte finns hos mig för att pulsa i snö så blir det bara tråkiga promenader på vägen och då kan han inte vara lös. Odrägligheten yttrar sig i gnällande/skällande och att Lexus helt glömmer hur man går i koppel. Det i kombination med att han reagerar mer på bilar gör inte direkt promenader till ett nöje.


Efter lunchpromenaden som bara gick på vägen kände jag att det var dags att göra något åt odrägligheten så det blev lite träning inne. Han blir alltid lite glad när jag hittar på något med honom så det är kul. Lexus är utan tvekan den mest svårtränade hund som jag någonsin har försökt lära något och det säger rätt mycket med tanke på Toker. Lexus har samarbetsviljan och arbetslusten men det är väldigt svårt att få honom att lagra kommandon i huvudet. Vilket yttrar sig som så att vi kan ha tränat in något moment/kommando och han utför det rätt tjugo gånger på raken och sedan när jag försöker med samma kommando/moment på samma plats efter en dag/några timmar så har Lexus ingen aning om vad jag ber om utan han chansar på allt möjligt. Nu ägnade vi oss inte någon vettig träning i dag så han behöver inte komma ihåg något utan det handlade bara om att vi skulle ha kul ihop. Efter träningen tog vi en kort promenad och då fick han pulsa i snö i 30 min. Det var för mycket djurspår för att jag skulle vilja ha honom lös men lite energi gjorde han av med genom att pulsa. Nu är han inte längre odräglig utan verkar lite mer nöjd så nu är chansen att fynda en collie över för den här gången

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar