fredag 16 oktober 2020

Jag har åldrats

 Under älgjaktsveckan så accelererar mitt åldrande med minst ett par tusen procent och anledningen till det är hunden till höger i bild.


I Freyjas värld så går nämligen världen under lite när hon inte får vara med husse. Resultatet av det blir att Freyja spattar runt ca 90% av tiden som husse inte är med henne. Så fort hon hör en bil kastar hon sig upp och springer till dörren och när hon inte gör det vankar hon runt som en osalig ande. Efter ett par timmar blir det milt uttryckt lite jobbigt och när det blir 8-9 timmar per dag så smälter min hjärna efter några dagar. Nu skulle man kanske tro att det lugnar ner sig med tiden men nej. När husse tidigare varit borta några dygn så pågår vansinnet dygnet runt.
Nu kanske någon tänker att det bara handlar om att jag ska öka motionen så hon blir så trött att hon inte orkar. Det har jag provat många gånger tidigare, någon gång var jag ute och gick i raskt tempo i tre timmar till jag trodde att jag skulle dö bara för att få lugn och ro. Hon blev absolut trött av det och tog det lugnt i ca 30min, den mängden motion utsätter jag inte hundarna för nu när de är äldre och Lexus inte är okej i lederna.
Kanske tänker någon att jag ska göra roliga saker med Freyja när hon är hemma med mig så hon ska tycka att det är kul. Det har jag provat. Jag har lekt med henne, tränat lite och låtit henne leta mat/godis, saker som hon tycker är kul. Så fort jag slutar börjar vansinnet igen.
Jag har sett till att aktivera henne mer under promenader och det har inte hjälpt heller.
Freyja är en riktig knähund så jag har låtit henne sitta i mitt knä för att få henne att ta det lugnt. Resultatet av det har enbart blivit blåmärken på mig när hon gör ett avstamp på mig när hon hör någon bil.
Givetvis så har jag många gånger bara sagt åt henne att gå och lägga sig och det brukar hon lyda. Problemet är bara att det inte dröjer lång tid innan hon är uppe och spattar på nytt och då har jag att välja på att tjata till jag är blå i ansiktet och sur eller ignorera henne. 

Nu har jag inte mycket energi från start och jag kan avslöja att jag blir vansinnigt trött av att umgås med Freyja. Något hopp om att hon någonsin kommer lära sig att det är okej att vara utan husse har jag inte med tanke på att hon blir 10 i januari. Yana hade lite liknande beteende men långt ifrån så extremt som Freyja så jag misstänker att det finns i rasen.
Jag tycker om Freyja men absolut inte hur hon är utan husse. Hade jag inte tyckt om henne så hade jag aldrig stått ut med att ta hand om henne när husse inte kan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar