torsdag 14 februari 2019

Föråldrat synsätt

Enligt mitt sätt att se på hundträning i alla fall. Det är så vitt jag vet inte så många i byn som delar mitt synsätt när det kommer till hundträning. Om någon missat det så är jag för positiv förstärkning men jag säger även till hunden om den inte lyssnar på vad jag säger. När jag pratar med andra hundägare (oftast en äldre generation) så är deras åsikt att hunden ska lyda utan att det ska behövas några belöningar. Och när den inte lyder så ska det straffas bort. Lustigt nog så är det även de hundägarna som har problem med att kalla in sina hundar om/när de smiter. Kan det kanske finnas något samband tro?
Att belöna handlar inte enbart om att ge den något ätbart utan det kan lika gärna vara att ge muntligt beröm, klappa om hunden eller leka med den. Lexus bästa belöning när jag kallar in honom när han är lös är att jag ger honom frisignal så han får fortsätta springa runt. Vill man ha en lydig hund så får man jobba på det och se till att man själv är en resurs för hunden. Att bara servera hunden mat och ta ut den på promenader räcker oftast inte. Om man istället för att servera hunden en skål mat lägger maten i sin ficka och belönar allt bra under en promenad så blir man viktigare. Oftast verkar det inte heller som om människor har några problem att servera sin hund en skål mat utan motprestation från hunden men att belöna den med maten när den gör rätt/lyder är fel enligt en del. Den logiken har jag väldigt svårt att förstå.

Jag har inte haft någon perfekt hund och jag är ingen perfekt hundägare men åsikter har jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar