onsdag 6 mars 2024

Nya hundar, nya misstag

 Jag börjar med en bild från idag. Solen visade sig och det var länge länge sedan. Det har mest varit regn och grått så lite sol gjorde min dag.


Det jag syftar på med rubriken är att jag med varje hund gör nya misstag och det är väl kanske så det ska vara så att jag lär mig något. Toker var en väldigt social hund så med honom började jag tidigt med att han inte fick hälsa på människor innan han hade tagit kontakt med mig och fått ett varsågod. Lexus var inte social alls så när han ville hälsa på någon blev jag bara glad och han behövde inte vänta på ett varsågod från mig. Och sedan skaffade jag Vilde, han vill hälsa på allt och alla och efter att ha haft en osocial hund så tyckte jag bara att det var trevligt. Han är även en hund som lyckas charma folk som ser honom så de flesta vill klappa.

Det har gjort att jag nu har en hund på tretton månader som studsar och ser glad ut när han ser någon människa... Jag måste helt enkelt ta itu med det och köra på samma regel som jag hade för Toker. Mentalt så är inte Vilde lika stark som Toker var utan han kan bli osäker på folk som uppför sig udda så jag tror att det även skulle gagna honom att veta att jag fattar beslut om vem han får hälsa på. Rent krasst tror jag inte att det är lätt att hitta någon hund oavsett ras som är lika mentalt stark som Toker var och förhoppningsvis är det lika svårt att även hitta en hund med alla Tokers hälsoproblem.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar