torsdag 19 oktober 2023

Inte den här veckan heller

 Det blev ingen resa till öppenträning igår heller. Vilde växte mig fem på morgonen och sedan var det stök större delen av dagen så när kvällen kom orkade inte jag ta mig någonstans. Lite dåligt samvete har jag för det för han behöver verkligen få se andra hundar. Så synd att det i stort sett bara finns möjlighet att se och träffa andra hundar en gång per vecka. Nu dröjer det inte heller många veckor innan det blir vinteruppehåll när det gäller öppenträning. Ibland känns det onekligen lite hopplöst att bo här och vara intresserad av hundträning. En lösning är att skaffa en till hund men det har jag varken ork eller ekonomi för just nu. Jag saknar att ha en bayrare på samma sätt som jag saknade att ha en collie när vi bara hade Freyja. Raserna skiljer sig otroligt åt och bägge ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Bayrare gör något konstigt/skadligt en gång och lär sig. En collie gör samma sak många gånger och förväntar sig ett annat resultat. Toker stack ner nosen otaliga gånger i myrstackar, Lexus envisades att hoppa på isar fast han gick igenom många gånger och än så länge så har Vilde tryckt nosen mot glaset på kaminen fyra gånger. Lite mer självbevarelsedrift önskar jag i mina hundar men det verkar inte bli så. 

Igår vägde jag Vilde för första gången på många månader och vågen visade 18,1 kg. Jag hade gissat på 20 så jag var inte långt ifrån. Nu vet jag att vår våg brukar visa fel på ett par hg när jag väger mig hemma och jämför det med vikten på vårdcentralen men jag vet iallafall att Vilde väger runt 18. Det märks att det händer en hel del i Vildes utveckling nu. Han har uppvisat mer jaktlust vilket innebär att han inte längre får gå lös överallt. På morgonen och kvällen brukar det var en råget med två kid som går på ängen här och han har visat lite för mycket att han vill dra efter dem. Han har inte haft chansen att göra det och så ska det förbli. Toker var en jaktgalning av rang och det vill jag inte uppleva igen så får se hur Vilde utvecklar sig. Mer vakt har även dykt upp, en del vakt ser jag som önskvärt. Hundarna får gärna skälla till några gånger när någon kommer in på tomten. Lite mer skärpa har även det dykt upp och det har jag inga problem med. Eftersom han är unghund så är det lite svårt att avgöra hur mycket som är bluff och hur mycket som är äkta. Min erfarenhet säger mig att det mesta är äkta men han har inte blivit utsatt för någon händelse när han blir provocerad/belastad så hur mycket han står pall återstår att se. Att hans bett kommer att bli korrekt har jag mycket svårt att se men än hoppas jag. Nu verkar det inte störa honom så då borde det inte störa mig. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar