fredag 29 juli 2022

Liljor, liljor, liljor och en bayrare

 Jag har en förkärlek för liljor och tydligen verkar de trivas ypperligt här i trädgården för det blir fler för varje år. Det är roligt att se att liljor som egentligen inte borde klara sig i den här zonen gör det och sätter sidolökar. Rabatten med tigerliljor grävde jag om för ca 3 år sedan och planterade då om alla lökar på lagom avstånd från varandra. Nu är de inte alls på lagom avstånd så jag blir tvingad att flytta/ta bort en del lökar i höst. 


De är lite vackrare om man ser dem på nära håll.


Nu har jag inte bara en rabatt med liljor utan det finns liljor i alla rabatter... Här är ena rabatten framför huset, på trappen skymtar det en bayrare.



Det finns med andra ord rätt många liljor i trädgården. Brandliljorna, krolliljorna, klockliljorna och kungsängsliljorna har blommat över. De som blommar är tigerliljor, kungsliljor, orientaliska liljor, asiatiska liljor och de som ska blomma är trädliljor med stor risk för att jag missat någon



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar