onsdag 12 februari 2020

Ett test

I går fick jag för mig att jag skulle testa om det är så att Freyja snabbare förstår vad jag önskar att hon ska göra än Lexus.
Jag hade beslutat mig för två olika rörelser/moment som jag ville att de skulle utföra och jag tänkte göra tio repetitioner X 4 och växla hund efter tio repetitioner. Jag började med Lexus och fick ge hjälper under alla tio försök och samma resultat blev det med Freyja.
När det var Lexus tur igen hade han ingen aning om vad jag önskade så jag fick visa lika mycket igen. Freyja hade lite koll på vad jag önskade så jag kunde i stort sett halvera mitt kroppspråk.
Sen var det Lexus tur igen och han försökte med allt annat än vad vi hade tränat så jag fick backa igen och visa på nytt vad jag önskade. För Freyjas del räckte det att jag satte mig på golvet så fattade hon vad jag önskade och hon gjort tio repetitioner utan några hjälper alls.
Åh så var det Lexus igen och han kunde utföra momentet jag önskade så länge som jag tog ett steg mot honom. När jag stod stilla hade han ingen aning om vad jag önskade. Freyjas sista tio repetitioner utfördes ännu en gång helt utan hjälper.

I dag på morgonen tänkte jag se hur mycket de kom ihåg från igår och det gick i stort sett som jag hade anat att det skulle.
Freyja utförde momentet utan hjälper och snabbt tio gånger på raken. Lexus utförde rätt moment två gånger och sedan försökte han med allt annat så jag fick vara tydligare igen med vad jag önskade.

Lexus är en bra, trevlig och rolig hund men han är utan tvekan inte lätt att träna. Jag vet inte vad det är som gör att han har så svårt att förstå och komma ihåg olika moment. Han tycker att det är kul så fort jag hittar på något med honom så det beror inte på det och han försöker göra rätt. Det här är ett problem som funnits sedan han var valp så jag har tyvärr inte lärt mig med åren att jobba runt det. En skickligare hundtränare hade kanske löst problemet men jag gav upp för ett bra tag sedan. Träning är bara på skoj och då gör det inget om han aldrig lär sig så länge som han tycker att det är kul.

I dag föll det lite snö på oss under promenaden.

2 kommentarer:

  1. Lexus kanske bara tycker att det är astrist och inte värt att lägga energi på att minnas sådant? Det är möjligt att han varit annorlunda om du tränat jätteseriöst, konsekvent och regelbundet när han var valp och unghund men min Uzie tyckte ju att det var astrist med lydnads-, apport- spår- och skyddsträning, alla hundar är inte inte intresserade oavsett ras och linjer.

    Jag funderar på om det är så att väldigt olika hundar ibland ändå har samma tankar och mål, till exempel så finns det ju fler än ett sätt att närma sig problemet "jag tycker att det är skittråkigt att träna, hur ska jag göra för att slippa?" Freyja kanske snabbt kommer på att om hon anstränger sig för att göra som du vill så blir hon klar snabbare, medan Lexus tänker att om han flummar bort det så lägger du ner och då slipper han? Samma resultat, helt annorlunda approach. Det är bara sådant jag funderar över ibland, hur och vad hundar tänker. Kul att du hade rätt ändå, det är roligt när man får kvitto på att man har rätt om sin eller "sin" hund ändå. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller inte med. Toker var en sådan hund som bara tyckte att det var kul att träna ibland och så är varken Lexus eller Freyja. Båda tycker att det är kul att hitta på saker, hade det inte varit så skulle jag inte hitta på något med dem. Tror inte att det går att hitta en bayrare som inte har arbetslust oavsett vad som erbjuds. Lexus tränades varje dag under sitt första år och fast han tyckte att saker var kul så var det väldigt svårt från start att få kommandon att fastna. Hans problem är snarare att han blir för glad över träning/aktivering vilket gör att han går upp i stress och då fungerar hjärnan inte bra

      Radera