onsdag 15 augusti 2018

Förökning genom delning

I fredags blåste det något för jäkligt här och när jag var ute i trädgården hörde jag ett knack. Ljudet kände jag igen efter att ha lekt med vedklyv rätt många gånger. Ljudet när trä spricker är inget ljud som det går att ta miste på. Jag tyckte att ljudet kom från en av björkarna men jag kunde inte se något så jag lade ingen tid på det. I lördags tyckte jag att det såg annorlunda ut vid rönnen när jag tittade ut genom fönstret. Väl ute i trädgården kunde jag konstatera att det gick att se rakt genom stammen på rönnen.
 Det fanns inte så mycket att göra åt det bortsett från att ta ner rönnen. Vi har påbörjat det jobbet men det är ingen stress så det får ta tiden det tar. Inte har vi mycket plats ledig i vedboden heller så vad vi ska göra av all ved det kommer att bli av den återstår att se. Så här ser den ut nu.
Tur i oturen är det i alla fall att staket var rönnen står inte har blivit bytt än. Hade varit rätt surt om vi hade hunnit med det och fått det förstört av grenar som faller.
I dag på promenaden såg vi en tornfalk (?) som jagade. Nu var den på för långt avstånd för att få snygga bilder men en halvdan fick jag.


2 kommentarer:

  1. Oj, tänk att ett träd kan blåsa itu! I dag har vi väldigt mycket blåst här, men jag har inte sett några trädolyckor. Du tar så fina foton! var väl det jag egentligen tänkte säga. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blåsten var inte att leka med. Tack, blir alltid glad när någon uppskattar mina foton

      Radera