fredag 8 januari 2016

Dags att fundera igen

Övervägde att ha rubriken snillet spekulerar men inser att alla inte skulle se ironin i det.
Nåväl eftersom det är snö nu och det innebär snöklumpar mellan trampdynorna så har jag funderat.
Jag klipper bort så mycket päls som möjligt på Lexus, Freyja har inte direkt någon päls mellan trampdynorna. Fast jag klipper bort så får han ändå snöklumpar. Det har fått mig att fundera på hur det är med vargar. Nu har jag av naturliga anledningar inte försökt fånga någon varg för att titta hur deras trampdynor ser ut. Utan det är mer så att när det har varit bilder på skjutna vargar i tidningen så har fotografen i mitt tycke alltid fotat så man ser undersidan av tassarna och jag har då noterat att de har en del päls mellan trampdynorna. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett i någon naturfilm att någon varg har bitit/slitit bort snöklumpar från tassarna. Frågan är om deras päls under tassarna är annorlunda på något sätt, eller har de någon praktisk körtel eller liknande under tassarna som oljar in pälsen eller är det så enkelt att de också får snöklumpar? Det är sådant viktigt som jag kan börja fundera över

2 kommentarer:

  1. Vilken bra fråga, jag har ingen aning men spekulerar i att de har annorlunda pälstyp än tamhundar, den kanske är grövre och rakare med tjockare strån. Kan inte påminna mig att jag sett huskys och andra polarhundar få det heller när jag tänker efter, men draghundsägare kanske smörjer in tassarna med något när de ska ut med spann? Mycket bra fråga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att det inte är en så tokig fundering. Hade varit intressant att få känna på pälsen vargar har mellan trampdynorna

      Radera