måndag 7 december 2015

Söt men minnet är det sådär med

Ja jag var lat så det blev en mobilbild. Igår läste jag igenom de nya lydnadsreglerna för startklass som ska börja gälla 2017 (eller förslag på nya regler eller vad det nu är). Det gav mig lite inspiration att testa om Lexus skulle klara ett par av de nya momenten i lägsta klassen. Utrustad med lite godis, hans favoritleksak och en apportbock gav jag mig ut i trädgården med en lite för övertaggad hund. Helt begåvat var det inte att ta med hans favoritleksak eftersom han blir glad bara av att få träna. Träningen gick väl sådär och det beror mest på att jag är för dålig på att träna strukturerar någon/några gånger vecka. Lexus entusiasm och samarbetsvilja finns det inget att klaga på. Jag kan inte låta bli att fundera på hur långt vi hade kunnat ta oss om jag hade fått vara frisk. Det är som det är och finns inget att göra åt det.

Jag avslutade träningen med att sätta Lexus och gå utom synhåll och gömma hans favoritleksak. Sedan fick han då kommando att leta efter den och herrn verkade inte riktigt komma ihåg vad han skulle leta efter för han hämtade apportbocken som låg två meter från honom. Efter ett par repetitioner så verkade han i alla fall komma ihåg vad han skulle leta efter. Det är lite typiskt honom att glömma av vad han egentligen ska göra vilket med största sannolikhet beror på att jag varit dålig på att träna honom på självständiga uppgifter. Under fotgående, spårning och liknande så blir han inte förvirrad över vad han gör, hade han blivit det skulle jag nog mest skratta åt honom

2 kommentarer:

  1. *fniss* Förvirrade hundar är så roliga, Uzie var likadan så jag gav upp att lära henne att särskilja leksaker med namn. Någon med större träningstalang hade absolut lyckats lära henne men både hon och jag tyckte att det var rätt tråkigt, det var bara lite hjärngympa att göra inne när vädret var kasst. Jag försökte lära henne "boll" respektive "nalle" men det gick icke. Kul att du ändå kom ut och meckade lite med Lexus. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut en viss charm med lite lätt förvirrade hundar=)

      Radera