torsdag 19 november 2015

Det ska vara en första gång för allt

Idag låg det ett brev adresserat till mig och Lexus i brevlådan. Det var Hundgenetikgruppen (forskare på SLU,UU med fler) som vill ha ett blodprov av Lexus. Anledningen till det är då att de pysslar med att titta på hundars DNA och resultat från MH. Tydligen så har de genomfört en studie på över 400 schäfrar där de har kunnat se områden i DNA-sekvenser som är involverade i regleringen av hundars lekfullhet och jaktlust. Och nu vill de utöka sin studie och raserna de ska titta på nu är långhårig collie, flatcoated retriver, malinois och rottweiler. De ersätter kliniken man tar blodprovet på så man som ägare slipper betala.

Nu känns det inte som om jag har någon lust att medverka och anledningen är att jag har svårt att se nyttan med studien. Uppfödare kommer att fortsätta avla på hundar med fysiska och psykiska brister oavsett vad forskare kommer att dra för slutsatser av hundars DNA. Jag ska i alla fall fundera någon dag innan jag fattar beslut om de ska få blod av Lexus eller inte

4 kommentarer:

  1. Syster Rocksea fick även hon ett brev meddelade hennes matte. Jag och Kiros fick ett med. Jag kommer att delta men du vet ju att jag är en uppfödare som är intresserad av dessa ämnen. Du gör precis som du vill och orkar.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är lite skönt med någon som är lika cynisk som jag när det gäller hundavel i allmänhet, trots att vi är hundmänniskor menar jag. Jag tycker ändå att forskning är väldigt viktigt och i framtiden kan man ju hoppas att idioterna som avlar på sjuka/defekta hundar får en snilleblixt och faktiskt tittar på det vetenskapliga och lär sig genetik på riktigt istället för att tro att man alltid får det bästa av två individer och köra huvudet i sanden och förneka all vetskap om defekter och sjukdomar när de dyker upp. Jag tycker att du ska delta ändå, ju större deltagande desto större och mer rättvisande resultat blir det och det _kan_ gynna hundar i framtiden. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du menar alltså att det inte är så att det bara är det positiva som förs vidare till valparna=) Jag är nog väldigt realistisk när det kommer till uppfödare som bara ser till plånboken och inte hundarna. Jag får se hur jag gör, jag hade nog varit mer benägen att delta om Lexus ändå skulle till veterinären för vaccination eller något annat

      Radera