söndag 13 september 2015

Överväger starkt en förändring...

Det här med pälsvård är verkligen inte min grej och inte roar det Lexus heller. Frågan jag måste ställa mig är varför ska han då vara långhårig? Energin jag har lägger jag mycket hellre på roliga saker istället för att borsta och kamma hund. Utställning behöver jag inte ens fundera över eftersom jag ser det som tortyr. Överväger helt enkelt att klippa ner Lexus. Om jag gör det så kommer han inte att bli helt kal utan han får behålla någon cm av pälsen. Det kommer säkert finnas en massa människor som ser det som förkastligt och det skiter jag fullständigt i

5 kommentarer:

  1. Jag har hört om, och även träffat hundar irl, som fått jättekass pälskvalitet efter nedklippning. Nu vet jag inte hur colliepälsar är med regntålighet och så från början, men det är det som blivit annorlunda med de hundar jag träffat - täckhåren försvinner liksom och de blir som ullbollar som blir dyblöta så fort det duggar och tar evigheter att torka. På vissa händer ingenting alls dock, så man vet inte hur det blir. En sak att överväga bara tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte på det när det gäller collie/sheltie. Min sheltie klippte jag ner och hans päls blev inte förändrad. Har läst på forum och liknande om folk som klippt ner collie och det har inte påverkat pälsen. Lexus har en funktionell päls men det känns som om det tar för mycket energi att sköta den

      Radera
  2. I hear you! Och önskar mig en kh sheltie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med en som förstår mig. Så kul är det inte att trassla ur torkad ljung ur pälsen efter varje vända i skogen

      Radera
    2. Och små, små barr. Jag gillar långhår, men inte att sköta om det. Tyvärr. Kolossalt praktiskt med en päls som inte ens KAN tova sig. Av alla mina pälsvårdsartiklar använder jag saxen mest, haha.

      Radera