onsdag 18 mars 2015

Dyrare och dyrare

Nu dök fakturan för Lexus försäkring upp och det är bara att konstatera att priset har ökat även det här året. Förra året kostade försäkringen utan rabatt 3076kr per år och nu är den uppe i 3410kr. Nu har jag som sagt rabatt så det blir lite billigare eftersom han inte varit skadad och att vi har fler försäkringar i bolaget.

Att det blir dyrare och dyrare förvånar mig inte eftersom det finns många veterinärer som gärna gör abnormt många undersökningar fast det i många fall inte är nödvändigt. Jag har i färskt minne när vi åkte med Leo till en veterinär i Värmland för att göra några tester/ta prover som sedan skulle skickas till Strömsholm. Vi hade närmare till veterinären i Värmland så det var Strömsholm som föreslog den lösningen. De försökte övertala mig att låta dem ta ytterligare prover fast Strömsholm skötte allt när det gällde Leo. Jag satte stopp för ytterligare tester där men jag kan tänka mig att andra djurägare hade gått med på det och då hade försäkringsbolaget fått betala ut ytterligare. Och blir det dyrare för försäkringsbolaget så blir det dyrare för alla som har försäkring.
Hade jag haft ett par hundratusen undanstoppade på ett konto skulle jag säga upp Lexus försäkring på en gång. Till den dagen kommer tänker jag givetvis fortsätta betala hans försäkring men jag gör det inte med ett leende.

2 kommentarer:

  1. Det har ju varit på tapeten ett tag nu, att priserna skjuter i höjden allteftersom riskkapitalbolag tar över veterinärkliniker på löpande band. Jag anser att det behövs ett stopp för det på något sätt, ett prisindex som det finns hos tandläkare till exempel så att man kan jämföra index med aktuella priser hos veterinären man tänker gå till. Jag undviker att gå till riskkapitalägda kliniker så långt jag kan, jag hoppas innerligt att den mottagning jag går till med katterna nu håller sig ifrån det. Djursjukhuset blir det bara under akuttid och helst inte ens då, av flera orsaker. Jag betalar 270:- per månad för mina båda tillsammans hos Agria, det går på autogiro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad över att närmaste veterinär har en liten privat praktik. Vettiga priser och han klarar av det mesta.

      Radera