tisdag 11 februari 2014

1kg känns ibland som mer

Jag tänkte att Lexus skulle få dra lite på promenaden idag. Tidigare så har han fått dra runt ett halvt kg men jag tänkte att jag kunde öka på till 1kg idag. Att jag inte utsätter Yana för att dra beror enbart på att hon skulle se det som ett straff. Freyja har jag tänkt låta dra lite men det har inte blivit av än. Yana fick skutta runt och trivdes utmärkt med att vara ensam om det ett tag.

Lexus får oftast gå i koppel en stund innan han får vara lös av den enkla anledningen att han springer så fort han kan och jag tycker att musklerna ska få bli lite varma innan han drar iväg i en jäkla fart. Efter att han hade gått i koppel en stund och skuttat runt lös ett tag fick han dra. Jag kom sedan på den briljanta tanken att vi skulle gå en vända inne i skogen. Eftersom det är ett par dm snö så kände jag att det skulle vara lite taskigt att låta Lexus dra var det inte är plogat. Min lösning blev att knyta linan runt min egen midja så jag skulle slippa bära på flaskan.
Ett kg mer eller mindre tänkte jag att jag inte ens skulle märka av. Jag hade fel. Att pulsa i ett par dm snö när det är 0 grader visade sig vara väldigt mycket jobbigare när jag drog på ett kg. Lexus fick gå i koppel i skogen för han lyssnar inte så bra som jag skulle önska nu. Freyja fick även hon gå kopplad eftersom hon löper. Yana däremot skuttade runt och åt så mycket rådjursskit som hon kunde.
Freyja
När vi kom ut på ängen igen fick Lexus skutta en stund till.
Yana var antagligen mätt efter en väldig massa rådjursskit så hon tog det lugnt.
Lexus fick dra en bit till på vägen hem och nu märks det att det tog lite på krafterna. Alla tre hundarna vilar och verkar nöjda.

1 kommentar:

  1. Lite sånt drag är jag lite ledsen på mig själv att jag inte gjorde med Uzie, en eventuell framtida border terrier har ju inte så mycket att komma med på den fronten. Det var intressant att du också kände av den lilla vikten, då får man ett bättre perspektiv. Skönt med vilande hundar. :-)

    SvaraRadera