fredag 19 april 2013

Ord och bilder

I dag beslutade jag mig för att systemkameran skulle med på promenaden oavsett väder. När jag skulle plocka fram den tittade jag ut genom fönstret.


Två tranor har dykt upp och går i vanlig ordning runt och skriker. Det är två tranor som brukar hålla till där varje år så jag antar att det är samma som återvänder. Jag anade att det skulle vara lite svårt att promenera någonstans i dag bortsett från vägen genom byn. Att promenera på vägen är inte så roligt så jag beslutade mig för att gå så långt det gick på en annan plats. Första biten blev det en väg.
Nu var det stopp för biltrafik så att vägen inte förstörs ytterligare. Lexus har något emot skyltar så den runda skylten blev utskälld men den flyttade sig ändå inte. Vi fick helt enkelt gå runt bommen. En kort bit efter noterade jag att det var något som rörde sig på den högra sidan. Inte helt oväntat var det rådjur.
Rådjuren var lite nervösa vilket jag gissar hade att göra med en helikopter som flög i närheten. Antingen kollar de el-ledningar,räknar varg, räknar älg eller räknar något annat. Efter en stund började rådjuren röra på sig.
Jag anade att de tänkte korsa vägen så jag valde att stå stilla så att de inte skulle bli stressade. Min aning var korrekt ca 15m framför oss var en bra plats att ta sig över.
Helt stilla klarade Lexus inte av att vara så att hålla kameran stadigt gick lite så där. När alla fyra rådjur hade skuttat iväg fortsatte vi.
Nu är det mycket mycket vatten överallt. Jag kan inte minnas att vattenståndet i ån har varit så här högt tidigare. Efter en bit vek vi av från vägen och Lexus kunde få vara lös lite.
Efter att ha skuttat runt lite hamnade vi närmare ån igen och Lexus trodde nog nästan att det var julafton. Vattnet hade stigit så pass mycket att han kunde plaska runt lite överallt.
Det här med plaskandet kommer jag aldrig riktigt förstå. Men det som gör Lexus lycklig är bra..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar