lördag 20 april 2013

Är det bara jag?

Jag tycker att jag den senaste tiden har sett så otroligt många feta hundar. En del ser verkligen hemska ut i kroppen och andra har bara lite för mycket vaddering. Nu börjar jag fundera på om det är jag som inbillar mig att hundarna är feta eller om det är ägarna som inte riktigt ser hur hundarna ser ut. En del av hundarna har jag sett i verkligheten och en del har jag sett när jag slösurfar. Jag är den första att erkänna att våra hundar inte alltid är i perfekt form men så fort det sker gör vi något åt det. För inte allt för längesedan såg jag bilder från någon utställning och i mitt tycke var flertalet av hundarna feta. När det handlar om korthåriga hundar som inte verkar ha någon midja tycker jag bara att det ser riktigt illa ut. Är det bara jag som tycker att många hundar ser feta ut?

2 kommentarer:

  1. Du har rätt. Det finns många hundar med för mycket hull. Djurakuten på tv är ju också ett exempel där vet säger mer motion mindre mat, medan matte/husse knappast kan tänka sig ett liv utan att ge vovven rester, köttbullar eller annat fett utöver deras mat.
    Utställning är en bidragande effekt tycker jag. Hundar med extra hull premieras och jag med flera märker av det.
    En tjej göder upp sin hund inför utställning annars går det inte bra. Sen får hon banta ner honom eftersom han ska tävla bruks.
    Tråkigt är det...

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Vi har många överviktiga hundar i mitt område. Jag träffade på en dobermann häromdagen, och det såg nästan ut som att han hade svalt en pilatesboll. Det såg riktigt groteskt ut på en ras som annars är så smäcker. Och han var bara en av många.
    Jag förstår inte riktigt om ägarna bara struntar i det, eller om de faktiskt inte förstår att deras hundar är överviktiga? Utställning vet jag däremot inget om, men om det är så som ni säger att hundar gärna skall vara lite runda är det helt galet. Hur kan det vara så viktigt för människor att vinna?!

    SvaraRadera