onsdag 3 oktober 2012

Praktisk päls?

För mig så är en hund med praktisk päls en hund som tål olika väder och inte får med sig halva skogen hem.
Tyvärr så måste jag säga att de flesta långhårs collies inte har en praktisk päls enligt mig. Allt prat om att pälsen isolerar mot värme köper jag inte för fem öre. Om deras päls nu hade fungerat så borde de rimligtvis tåla nästan lika mycket värme som bayrarna och det har ingen av mina hundar gjort. Idag blev jag lite fundersam när jag läste på facebook att folk antingen har täcke på sina långhår eller fönar hundarna efter regn. Jag anar att det inte var så många långhår som fönades eller hade täcke på den tiden när de fortfarande användes till arbete. Slutsatsen jag måste dra är att många långhårs pälsar bara duger till att se maffiga ut på utställning. Om den långhåriga collien åter skulle få den mängd päls som den en gång hade är jag övertygad om att fler aktiva människor skulle överväga en collie. Det är synd att en mh beskrivares tankar om vad som skulle rädda brukshundraserna nog aldrig kommer att bli verklighet. Hans åsikt var att det skulle bli utställningsförbud på alla brukshundraser under en tio års period. Det är givetvis en åsikt som jag helt håller med om.

1 kommentar:

  1. Finns en del fel som långhårs collie (även till viss del korthår) hade sluppit om de avlades för annat än utställning..... Men synd om dem är det. (Tänker vinklar, ögon, höfter, armbågar osv)

    SvaraRadera