onsdag 18 januari 2012

Inte riktigt panik än

Äter lite choklad,tittar på tv och skriver om fascismen i Nazityskland och Italien. Mer specifikt ägnar jag mig idag åt att beskriva vilka olika metoder de använde sig av för hålla fast och bygga på de olika skillnaderna mellan könen. Med tanke på att jag hatar allt som har med genusvetenskap att göra så är det en utmaning. Om någon tycker att det låter intressant så kan jag rekommendera Women, gender and fascism in europe 1919-45. En text som jag däremot blev road av är Den svenska kvinnan och vår tid av Ruth Olsson. Ett kort citat måste jag allt bjuda på
" Stockholmsfruarna gå omkring med sina hundar, men de hava tomma ansikten och tomma hjärtan också. De sista åren har jag interpellerat alla kvinnor, jag blivit i tillfälle att att tala med, både bekanta och obekanta, i denna sak, och jag har ännu icke funnit en enda äldre kvinna, som varit nöjd med sina få eller inga barn. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar